Ha érdekel, David Warren ausztrál tudósnak köszönhetjük a fekete dobozt. Az 50-es években számos repülő szerencsétlenség történt, ez tette szükségessé egy olyan berendezés megtervezését, létrehozását, ami a repülőgép összes olyan adatát rögzíti, amivel a szerencsétlenséget nyomon tudják követni. Warren eredetileg kémikus volt, a repülőgép-üzemanyagok és a balesetek összefüggését kutatta. Mivel sok esetben nem volt túlélő, ez hozta azt az igényt arra, hogy létrehozzanak egy adatrögzítő berendezést. A kémikus elmélete szerint, az eltárolt adatok alapján meg lehetne előzni a hasonló baleseteket. Az ötlet annyira hasznosnak bizonyult, hogy mára a repülőgépeken alapfelszerelésnek számít.
A fekete doboz kétféle funkciót lát el: rögzíti a repüléssel kapcsolatos fontos adatokat(magasságot, sebességet), illetve a konkrét repülőgép-specifikus technikai adatokat is(hajtóművek állapota, egyéb rendszerek állapota, pilótafülkében elhangzottak).
Sokan hiszik tévesen, hogy a fekete doboz fekete. A gyakorlatban az eszköz sohasem fekete, hanem narancssárga vagy piros festést kap a minél könnyebb megtalálhatóság érdekében.A fekete doboz külső anyaga erős tűzálló és többrétegű, hogy megvédje a benne tárolt berendezést.
Az első prototípust 1957-ben készítette el Warren. Az adatokat földi dekódoló-berendezéssel lehetett a későbbiekben visszanyerni. Külalakja alapján rendszert később Vörös Tojásként emlegették. Ez volt az első általános adatrögzítő az üzleti repülésben. Mostanában már vonatokon és hajókon is alkalmazzák.
A baleseteknél szinte mindig probléma az is, hogy a fekete dobozt a roncshalmaz alól kell kihúzni, esetleg az óceán mélyén hatalmas víznyomás alatt kell kutatni utána.Előfordul az is, hogy pont a leglényegesebb adatok hiányoznak, a balesetkor elszenvedett sérülések miatt. Mindez szükségessé tette a fedélzeti adatrögzítés gyakorlatának teljes újragondolását. Napjainkban rendelkezésre áll az online technika ami lehetővé teszi, hogy belső eszköz nélkül is az adatok hozzáférhetőek legyenek. Ez azonban még csak terv, hatalmas anyagi ráfordítást igényelne a rendszer kiépítése. De mivel a légitársaságok érdeke, ezért nyilvánvaló, hogy meg fog születni a jövő fekete doboza, a vezeték nélküli adatátvitelt biztosító megoldás.
Utolsó kommentek